area 102 | leisure

architect: Kengo Kuma

location: Beijing, China

year: 2008

In tutto il mondo la tendenza principale per quanto riguarda lo sviluppo urbano è rappresentata dalla formula combinatoria super-grattacieli + piazze. Viceversa, per il progetto Sanlitun lo studio Kengo Kuma ha intenzionalmente cercato di riprodurre una scala umana, uno spazio labirintico all‘interno della città attraverso l’utilizzo di architetture di media grandezza. Il progetto si divide in due quartieri: Nord e Sud. Per il distretto Sud, si è fatto riferimento ad una tipologia classica di strada cinese cioè gli Hutongs. Questa è leggermente curva e ritorta per riprodurre l’aspetto labirintico. Per il distretto Nord, invece, il referente è stato il modello della casa a corte chiamata Siheyuan. Sono stati creati due involucri, uno interno ed uno esterno, al centro dei quali, è stato disegnato un giardino sunkun dotato di una fitta vegetazione. Per realizzare spazi a scala umana, che da sempre caratterizzano gli Hutongs e il Siheyuan, è stato evitato l’uso di ampi rivestimenti sulle superfici dell’edificio. La pelle è stata, quindi, suddivisa in piccole tessere di mosaico. Per i dettagli di ogni singolo pannello, abbiamo cercato di creare una differente colorazione che cambia a seconda delle condizioni di luce, come la pelle di una creatura, utilizzando barre acriliche di vari colori e tecniche di stampa su ceramica, modificando le textures tipiche della tradizione cinese.

Kengo Kuma was Born in Kanagawa, Japan in 1954. He completed his master’s degree at the University of Tokyo in 1979. From 1985 to 1986, he studied at Columbia University as Visiting scholar. He established Kengo Kuma & Associates in 1990 in Aoyama, Tokyo. Since 2001 he has been a professor at the Faculty of Science and Technology of Keio University. Among Kuma’s major works are the Kirosan Observatory (1995), Water/Glass (1995, for which he received the AIA Benedictus Award), Venice Biennale/Space Design of Japanese Pavilion (1995), Stage in Forest, Toyoma Center for Performance Arts (1997, for which he received the 1997 Architectural Institute of Japan Annual Award), Stone Museum (2000, for which he received International Stone Architecture Award 2001), Bato-machi Hiroshige Museum (2001, for which he received The Murano Prize). Recent works include Great Bamboo Wall (2002, Beijing, China), Nagasaki Prefectural Museum (2005, Nagasaki, Japan) and the Suntory Museum of Art (2007, Tokyo, Japan). A number of large-scale projects are now going on in Europe and China, such as an arts centre in Besancon City, France, and the development of the Sunlitun District in Beijing, China. He was awarded the International Spirit of Nature Wood Architecture Award in 2002 (Finland), International Architecture Awards for the Best New Global Design for “Chokkura Plaza and Shelter” in 2007, and Energy Performance + Architectutre Award in 2008 (France).

project name: The Opposite House
client: Swire Hotels
planning and designing period: August – November 2005, October 2006 – June 2007
construction period: May – October 2006, October 2007 – August 2008
location: Beijing, China
principal use: Boutique Hotel
site area: 4,548 square meters
total floor area: 14,328 square meters
scale: 6 stories above ground, 2 basement levels, 99 Guest Rooms
design: Kengo Kuna and Associates
architecture: Kengo Kuma, Yuki Ikeguchi, Jun Shibata, Jun Florian Peine
interior design:
guest rooms: Kengo Kuma, Yuki Ikeguchi, nStudio (Kenichi Ueki, Akito Ito) *cooperation in design development phase
public area: Kengo Kuma, Yuki Ikeguchi, Jun Shibata
structural engineers: Arup Beijing, Beijing Architectural & Engineering Design
mechanical engineers: China/ Team
lighting design: Isometrix
art consultant: Alison Pickett
photo: Katsuki Miyoshino
portrait photo: dbox